Dag 4, Lourdes en Luz Ardiden

Donderdag 30 augustus, we zouden de Tourmalet gaan fietsen en de “grote mannen” nog de Luz Ardiden erbij. Rond achten werden we wakker en zagen tot onze schrik dat het met bakken uit de hemel viel. Jaaaaaaaa, de goden hebben mij gehoord, NOG een rustdag, riep Patrick. Wat met argus-ogen beantwoord werd. Maar de regen zou nog even gaan duren volgens de Franse weermannen, dus besloten we al heel snel dat we deze dag voor Lourdes te gebruiken. En hopelijk zou het dan ’s middags opklaren, zodat we nog een Colletje konden fietsen. Lourdes stond al een tijdje op het blaadje van Robin. En ook wij waren allemaal benieuwd wat daar zich allemaal afspeelde. Het was ongeveer een kwartiertje rijden en rond 11.00 uur waren we, na een klein stukje gelopen te hebben, bij La Grotte. Onderweg kwamen we al flink wat lege rolstoelen tegen en begonnen we toch in Heilige Maagd Maria te geloven. Het gebouw bestaat uit 3 kerken die gebouwd zijn op een grote rots. Onder de kerk is een grot met het beeld van Heilige Maagd Maria, waar vele mensen komen bidden, de gewelven van de grot aanraken en Lourdeswater mee te nemen. Robin en Patrick zijn in de lange rij gaan staan om dit mee te maken. Daarna met zijn allen nog de kerken bezocht. Patrick had een kaars aangestoken, maar achteraf bleek dat dit alleen tegen een kleine vergoeding mocht. Deze kaars was uitgegaan en hij dacht alleen maar even te helpen. Na de kerken bezichtigt te hebben, was het weer tijd om naar huis te gaan. Er werden nog wat souvenirs gekocht en het was gestopt met regenen gelukkig. Wel was het nog een druilerige dag, maar er werd besloten toch op de fiets te stappen. We zouden alleen de Luz Ardiden rijden. Een Col van 14 km met een gemiddelde stijgingspercentage van 7,7%. Best een aardig klimmetje dus. Het was zo’n 15 kilometer naar de klim toe vanaf ons huis. Deze 15 kilometer waren niet vlak en zaten stukken van 3 a 4% gemiddeld. Een zeer irritant stuk om even olie in de benen te krijgen. Bij sommige ging daar ook al bijna het lichtje uit, zo hard werd er gereden. De klim begon al flink steil met meteen 9%. Dat hield 2 a 3 kilometer aan, daarna zwakte hij ietsjes af. 3 Bordjes met 7% en daarna 3 met 8%. Wij reden daar al in een flinke mistpartij. De laatste kilometers moesten we om de koeien en schapen heen. Dit was nog een hele opgave, want je zag geen hand voor ogen op de top. Dan maar op het geblaat en de koeienbellen af. Het was ook steenkoud. Gerard en Dennis kwamen al naar beneden omdat het wachten gewoon geen doen was met een graadje of 6. Met nog 1 km te gaan was ook Robin weer op de terug weg. Lourdes had hem goed gedaan, hij voelde zich goed en hij had er een prima gevoel aan over gehouden. Ook Bas kwam terug maar die fietste samen met Patrick nog even omhoog de laatste kilometer. Erwin was boven gebleven om ons te verwelkomen. Op de top snel een foto gemaakt, (Wat later dus een video bleek te zijn) en gauw weer naar beneden. Na een kilometer of 5 werd het gelukkig weer wat warmer en beneden aangekomen konden we met zijn vieren weer richting huis fietsen. Gerard en Dennis waren al naar huis gefietst, anders moesten deze te lang wachten beneden. We waren wel snel thuis omdat we bijna alleen maar afdaling hadden. Met grote snelheid werden die 15 kilometer afgelegd. Thuis gekomen snel douchen want we zouden ergens gaan eten om daarna voetbal (Frankrijk – Nederland) te kijken in Argeles- Gazost. Tijdens het eten werden we goed op de hoogte gehouden van onze vrienden thuis. Nederland speelde slecht en stond met 1-0 achter. Toen maar besloten om thuis de wedstrijd verder te kijken en niet in een Franse pub. We zouden achteraf alleen maar voor LUL gezeten hebben daar natuurlijk. 4-0 Eindstand, maar niet met een kater naar bed.

We hebben een geweldige dag gehad. Een ervaring rijker in Lourdes, iedereen een goede dag op de fiets en makkelijk boven gekomen, prima gegeten en weer veel gelachen. Dank voor de gezellige dag, mannen. Tot de volgende knoop….ALLE, ALLEZ, ALLEZ!!!

Geplaatst in Pyreneeën 2017.